Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

2022-2023

2022 – 2023

 

Årsberetning for Ans Skole 2022/23

Årsberetningen giver indsigt i, hvad der er lagt vægt på i skolebestyrelsesarbejdet. Sammen med referater fra skolebestyrelsesmøderne giver dette et overblik over, hvad der har rørt sig på Ans Skole og Skolen i Nørskovlund i løbet af skoleåret.

Årsberetningen er inddelt i tre afsnit:

 

- Opfølgning på Årsberetningen 2021/22

- Status over arbejdet 2022/23

- Planlagte indsats- og arbejdsområder for 2023/24

- Fordeling af forældrerepræsentanter til de enkelte årgange 2023/24

 

Årsberetningen offentliggøres på skolens hjemmeside og via Aula.

 

Opfølgning på årsberetningen for 2021/22

Som afslutning på skoleåret 2021/22 blev der valgt 4 nye medlemmer ind i skolebestyrelsen. Medlemmerne af skolebestyrelsen er derfor følgende forældrevalgte: Kit Skovsen, Linda Lykke Østergaard Mose, Helle Stokholm, Sonja Marie Overgaard, Annette Støvring, Maria Blichfeldt og Helle Stoltze. I den forbindelse konstituerede skolebestyrelsen sig således, at Annette Støvring er formand, Helle Stokholm er næstformand og Helle Stoltze er mødeleder. Personalerepræsentanter var Janni Nørtoft Nielsen og Jan Lund Pedersen. Ledelsesrepræsentanter var Per Keis Brunse-Ottosen og Keld Sandfeld Simonsen, indtil han gik på pension. Sekretær for skolebestyrelsen Lone Skovborg. Herudover var der to elevrådsrepræsentanter, Mikkel og Simon.

I skoleåret 2021/22 startede samarbejdet med Den Kreative Skole, hvor der på 3. og 4. årgang har været et forløb, hvor eleverne har modtaget undervisning i at spille guitar. Dette forløb fortsatte ind i dette skoleår. Forløbet blev afsluttet med en koncert, hvor eleverne havde mulighed for at mærke samspillet med andre gennem musikken.

Basetilbuddet, som blev afprøvet i 2021/22 med succes, er fortsat ind i skoleåret 2022/23. Tiltaget blev startet for at øge trivsel og læring for udvalgte elever i indskolingen og på mellemtrinnet og er en del af Ans Skoles mellemformer.

 

Status over arbejdet 2022/23

Principper, strategier og politikker


Kontaktlærerordning

Princip for kontaktlærerordning på Ans Skole er blevet revideret, så den er up-to-date i forhold til skole-hjem-samtalerne og handleplaner. 

Skole-hjem-samtaler

I skoleåret 2021/22 blev der introduceret en ny model for afholdelse af de obligatoriske skole-hjem-samtaler. Modellen lægger op til en samtale, hvor alle parter får medejerskab, og hvor fokus er på både status og udvikling. Der tages udgangspunkt i skolens værdigrundlag: Ambition, Nærvær og Sammenhold. Denne model blev afprøvet både på Ans Skole og Skolen i Nørskovlund.

Der kom mange positive tilbagemeldinger både fra forældre og personale. Yderligere lægges der op til en øget elevinddragelse. Det er ønsket, at eleverne, i det omfang de kan, skal være aktivt deltagende til skole-hjem-samtalerne. Overordnet stor tilfredshed. Der arbejdes videre med en opmærksomhed på, at elever, forældre og personale, skal vænne sig til en ny måde at afholde samtaler på.

Handleplaner

Handleplanen oprettes for de elever, hvor der er oprettet en særlig indsats efter aftale mellem skole og hjem. For at ensrette og gøre handleplanerne mere tilgængelige, har personalet arbejdet hårdt på en ny skabelon. Det er planen, at alle handleplaner, der er oprettet, skal skrives ind i den nye skabelon. Der mangler fortsat at blive indskrevet en del, men der arbejdes på at nå i mål med dette.

Antimobbestrategi

I årets gennemgang af antimobbestrategien blev vigtigheden af forældrenes kendskab til denne drøftet. Der er rettet lidt grammatik, og handleplaner er indskrevet i stedet for læringsmål og trivselsmål. Ydermere indskrives MOT som forebyggende tiltag. Det besluttes at evaluere antimobbestrategien hvert andet år i forbindelse med nye medlemmer indtræden i skolebestyrelsen. Ved evalueringer sendes antimobbestrategien ud til forældre via AULA for at øge kendskabet til denne.

MOT

MOT er et nyt tiltag, der er startet i dette skoleår. Det henvender sig til 7. – 9. klasse og skal ruste de unge til at blive robuste og give dem mod til at leve, vise omsorg og sige nej. Ved bevidsthed om egen rolle i samværet med andre får man nemmere ved at vise omsorg. Dette er med til at understøtte trivslen. Det taler ind i værdierne Nærvær og Sammenhold. Det er opfattelsen, at alle har taget godt imod det nye tiltag.

Seksualpolitik

En af pædagogerne på skolen har fået en seksualvejlederuddannelse. I forbindelse med denne blev der udarbejdet en pubertets- og seksualitetsguide til børn og unge med autisme. Den kan blandt andet ses på Autismeforeningens hjemmeside. Ud fra denne guide er der udarbejdet og godkendt en seksualitetspolitik, som ligger på skolens hjemmeside, dækkende alle elever.

Sprog og samvær

Årets temamøde omhandlede digitale medier, hvor vi havde besøg af en repræsentant fra Center for Digital Pædagogik. Der blev holdt et fint oplæg, men der blev efterspurgt mulighed for at drøfte de forskellige roller, som forældre og personalet har. En fin aften, der lagde op til at arbejde videre med emnet i skolebestyrelsen, hvor værdigrundlaget skal genbesøges.


Trafik

Sikker skolevej

I september var der møde med kommunen i forhold til forbedringsforslag på det trafikale område. Her talte vi om udfordringerne med overgangen ved Vestre Langgade, standsningsforbud på Teglgade, fodgængerfeltet på Teglgade og stien bag klubben. Efter droneopsætning og drøftelse er vi kommet frem til et ønske om et helleanlæg på Vestre Langgade samt udvidet standsningsforbud langs Teglgade. Kommunen har dette til videre drøftelse, og vi forventer en endelig tilbagemelding i skoleåret 2023/24.

HB-Care

HB-Care, der er det kommunale bustilbud til skoleelever i specialskoletilbud, kører primært med elever tilknyttet Skolen i Nørskovlund. Skolebestyrelsen er kun inddraget til orientering. 

Det har haft en hård fødsel med store udfordringer og klager til skole og kommunen. Det kører stadig ikke optimalt, men der er flere, der lever med det. 

Ny skoleleder

I foråret indgav Keld Sandfeld Simonsen sin opsigelse, og vi gik i proces med at finde en ny skoleleder. Per Keis Brunse-Ottosen blev konstitueret skoleleder. I samarbejde med Skoleafdelingen i Silkeborg Kommune, blev der lavet opslag og afholdt samtaler. Det var et enigt ansættelsesudvalg, der pegede på Lars Kirk Andersen, som indtrådte 1. august 2023.

 

Elevrådet

Elevrådsrepræsentanterne har været deltagende og aktive medlemmer af skolebestyrelsen. Som punkter, de har bragt frem, kan nævnes;

  • Kolde lokaler, som vi desværre ikke kan gøre så meget ved grundet den landsdækkende kampagne om max. 19 grader i alle offentlige bygninger

  • Vandautomat, men der er allerede en, som de må benytte sig af

  • Nye og bedre stole til udskolingen. Bliver sat på som ønske til budget fremadrettet

  • Der arbejdes i elevrådet på at tilpasse aktiviteterne i hallen i frikvarterne, således det ikke er samme aktivitet hver dag

  • Det er ønsket, at juleklippedagen omdannes til en hyggedag og ikke en konkurrence

  • Der ønskes en mikrobølgeovn. Her opfordres eleverne til at spørge, om der er nogen, der ligger inde med en mikrobølgeovn, der er i forsvarlig stand og kan doneres til skolen

  • Der er ydermere informeret om de sociale aktiviteter, der har været arrangeret for udskolingen

 

Økonomi – budget og regnskab 2022-2023

Skoleåret startede med udmeldte sparekrav i Silkeborg Kommune. Her valgte skolebestyrelsen, at det ikke måtte gå ud over personale eller lejrskolerne. Der blev derimod opfordret til forældrekørsel til udflugter samt at reducere indkøb af materialer i bestræbelserne på at spare mest muligt. For at følge med inflation og hjælpe budgetterne de kommende år besluttede skolebestyrelsen at hæve forældrebetalingen til de forskellige lejrskoler.

Vi startede 2023 ud med at fastansætte 5 lærere og 2 pædagoger, der alle havde været ansat i midlertidige ansættelser/vikariater, idet der også hen over efteråret 2022 havde været udmeldt et kommunalt ansættelsesstop for faste stillinger.

Tendensen med dalende elevtal resulterer i flere årgange med kun 1 klasse. Så vi går ud af skoleåret med potentielt 5 årgange med kun 1 klasse. Dette medfører reduceret budget til skolen og dermed fremadrettet reducerede ansættelsesmuligheder.

Skolebestyrelsen drøftede og godkendte skolens driftsbudgetter ved indgangen til kalenderåret. Ligeledes blev regnskabet for det foregående år drøftet og godkendt.

Skolens samlede budget er i 2023 på 53,9 mio. kr. 

Det samlede budget dækker lønomkostninger til Ans Skole, Skolen i Nørskovlund, SFO- og klubtilbud samt driftsudgifter til såvel skole- som fritidstilbud. Alle bygningsmæssige udgifter, vand, el og varme mv. ligger budgetteret på centrale konti under Ejendomsafdelingen.

Skolebestyrelsen informeres hen over året om udviklingen, og ledelse og bestyrelse samarbejder om at forvalte skolens budgetter så optimalt som muligt.

Regnskabet for 2022 blev samlet set for alle skolens afdelinger afsluttet med en overførsel på +1,1 mio. kr., hvilket udgjorde 2,2% af den samlede ramme. Det er tilladt at overføre +/- 5%. Regnskabet for 2021 udgjorde et + på 2,4 mio. kr. Der er således anvendt 1,3 mio. kr. af de overførte midler i løbet af 2022, hvilket er helt som planlagt.

Som tidligere omtalt er der et vigende elevtal i distriktsskolen samt et fald i antal elever i inklusionscenteret ved starten af skoleåret 2023/2024. Dette betyder, at det overførte overskud fra 2022 vil være forbrugt ved udgangen af 2023. 

Elevtalsudviklingen er kraftigt forbundet med den tildelte økonomi. Eksempelvis har vi 1 til 2 årgange på distriktsskolen, hvor blot 1 elevs tilgang vil udløse ca. 900.000 kr., idet elev nr. 29 ”vipper” således, at vi tildeles ressourcer til at drive 2 klasser. Der kan derfor fortsat ske udsving som i væsentlig grad vil kunne påvirke regnskabsresultatet for 2023. Ydermere er der desværre igen udsigt til besparelser på næste års budget. Vi håber, at de udtalelser, vi har indsendt i forhold til budget 2024 har bare lidt effekt, og at man vælger at prioritere folkeskolerne. Der er brug for det!

 

 

Planlagte indsats- og arbejdsområder 2023/24

I skoleåret 2022/23 var det planlagt, at vi i skolebestyrelsen skulle arbejde med skolens sukkerpolitik og opdatering af skolens værdigrundlag. Det er desværre ikke nået og sættes derfor på til næste skoleår.

I det kommende skoleår vil følgende indsats- og arbejdsområder blive igangsat eller videreført:

  • Skolens sukkerpolitik

  • Opdatering af skolens værdigrundlag

  • Varslet kommunale besparelser

  • Arbejde med hvordan og hvornår vi sætter trivsel i fokus

  • Fortsat arbejde med skole-hjem-samtaler

  • Fortsat arbejde med indsatsområdet sprog og samvær

  • Opfølgning på trafik

 

 

Fordeling af forældrerepræsentanter til de enkelte årgange 2023/24

  1. Maria (Victor B. 1.)

  2. Maria (Victor B. 1.)

  3. Kit (Toke 5. og Storm 2.)

  4. Helle Stokholm (Signe 4. og Frederik 6.)

  5. Annette (Ida Marie 4. og Lasse 7.)

  6. Linda (Cecilie 5. og Casper 4.)

  7. Sonja (Ellen 8. og Anders 6.)

  8. Annette (Ida Marie 4. og Lasse 7.)

  9. Sonja (Ellen 8. og Anders 6.)

  10. Linda (Cecilie 5. og Casper 4.)

Inklusionscentret Skolen i Nørskovlund; Helle Stoltze (Chris 3NA)